Er zijn een aantal dingen die nodig zijn om te genezen van een bijnieruitputting. Dat zijn:

Voeding

Bij je voeding is het belangrijk dat je drie ingredienten in elke maaltijd hebt:

  1. een eiwit
  2. een ongeraffineerde koolhydraat
  3. een vet

Deze drie geven je de benodigde energie en houden de energie stabiel. Het is natuurlijk belangrijk dat je een gezonde maaltijd eet. Pizza, patat...enzo...hoef ik niet uit te leggen neem ik aan. Verder is het belangrijk dat je goed kauwt. Dat geeft ten eerste rust omdat je de tijd neemt om te eten. Ten tweede zijn de spijsverteringenzymen meer uitgeput dan gemiddeld door de stress. Als je je voeding goed kauwt dan wordt je voeding al gedeeltelijk voorverteerd in de mond. Dat legt dus minder druk op de rest van je spijsvertering in je maag en darmen.

Supplementen

Er zijn een aantal supplementen die effectief zijn bij het genezen van bijnieruitputting.

Kruiden

HPA-as, bijnieruitputting

De kruiden maken dat je je beter op je gemak voelt, beter slaapt, reguleren de HPA-as en verminderen menstruele problemen die ook bij bijnieruitputting kunnen horen.

Te vermijden voedingsmiddelen

Er zijn een aantal kruiden die je beter niet kunt gebruiken of zoveel mogelijk beperken. Dat zijn de stimulerende kruiden. Omdat die stimuleren zul je erg actief kunnen worden en dat is nu juist even niet de bedoeling. De te vermijden kruiden zijn:

Deze kruiden bevatten caffeine en die geven de bijnier een uitnodiging om harder te werken.

Beweging

Beweging is goed voor je, maar als je bijnieruitputting hebt dan zul je een beetje op 3 dingen moeten letten:

  1. Als je sport is het niet aan te raden langer dan 45 minuten of een uur intensief te sporten. Dat is omdat na die tijd er een stressreactie komt in je lichaam. Er wordt dan extra cortisol aangemaakt (het stresshormoon) om het lichaam te herstellen van de inspanning.
  2. Een competative sport is wat minder goed. De competitie levert stress op en die wil je nou net vermijden. Dus 40 baantjes willen zwemmen in een half uur is ook een competitie, maar dan met jezelf. Wandelen of trampoline springen zijn uitstekende vormen van lichaamsbeweging bijvoorbeeld.
  3. Als je wat intensiever sport, doe dat dan in de ochtend. Sporten laat de cortisolproduktie stijgen en in geval van bijnieruitputting moet er goed geslapen worden. Dat gaat beter met een zo laag mogelijk cortisol nivo. 's Avonds kun je wat licht yoga doen als je wil bewegen.

Levensstijl

Genezen van een bijnieruitputting houdt ook in dat je je levensstijl aan moet passen. Dus zorgen dat je minder stress krijgt. Er zijn ook een aantal geestelijk kenmerken van mensen met bijnieruitputting waar je naar kan kijken. Dat zijn bijvoorbeeld het over je grenzen laten gaan en zelf over je eigen grenzen gaan. Doorgaan terwijl je eigenlijk moe bent. Geen NEE kunnen zeggen omdat dingen nu eenmaal zo horen of van je verwacht worden. Altijd bezig zijn: interessant is dat het stresshormoon cortisol het bloed meer naar de extremen van je lichaam stuurt; handen en voeten, en die willen dan wat gaan doen ipv stil zitten.

Een aantal stressfactoren kan je misschien makkelijk weghalen. Als je beter gaat eten heeft je lichaam minder stress om afvalstoffen te verwerken. Straling levert je lichaam ook stress op en je kunt zorgen dat jouw huis zo stralingsvrij mogelijk wordt. Sommige factoren zijn moeilijker zoals je werk en relaties. Want ergens moet er brood op de plank komen, maar dan niet ten koste van jouw gezondheid. Maar als je werk teveel stress oplevert is het beter voor jou dat je er iets aan doet, misschien wel daar weggaat. En het is ook een gegeven dat er steeds meer mensen moe en uitgeput thuiszitten. Dat is toch een teken aan de wand dat er niet goed wordt omgegaan met de werknemer. Helaas is het zo dat werkgevers de zaken niet zullen veranderen, dat doen ze pas als de werknemers zeggen:"Tot hier en niet verder." En als je bijnieruitputting hebt is dat toch een teken dat je op een goede lieve manier voor jezelf moet opkomen.

Tijd tot genezing

Het hangt ervanaf hoe ernstig je bijnieruitputting is. In het milde geval duurt dat 6 maanden, in het gemiddelde geval 12 maanden en in het ernstige van bijnieruitputting geval duurt het bijna 2 jaar. Het is een proces wat tijd nodig heeft en met behulp van bovenstaande tips zou je je in een maand al beter moeten voelen. Maar je moet wel doorgaan, je bent waarschijnlijk niet beter in 1 maand. Je kunt daarvoor ook een dagboek bijhouden met wat je nu al weer kan. Wij zijn als mensen vergeetachtig als het gaat om hoe we ons voelen. Als we ons goed voelen vergeten we dat dat gisteren niet zo was en als we ons niet goed voelen dan zijn we vergeten dat we ons gisteren heel goed voelden. Dus het kan een hulp zijn om een dagboek bij te houden van hoe je je voelt. Als je twee maanden echt rust neemt kan het proces in twee maanden. Maar leven in deze maatschappij vraagt zijn tol, je hebt stress van werk, relaties, straling, belasting enzovoort.