Verschillende informatie

Op internet en in boeken kom je verschillende, elkaar tegensprekende dieten tegen. Dat maakt het je heel erg moeilijk om een juist dieet te vinden. Bijvoorbeeld op Glutenvrij.nl kom je een dieet tegen. Je kunt daarmee beginnen. Maar het kan heel goed zijn dat het niet werkt voor jou. Dat heeft er mee te maken dat ieder persoon een uniek wezen is en dus net een andere aanpak nodig heeft. Er zijn globale regels te geven, maar elk uniek wezen heeft zijn/haar eigen unieke uitzonderingen

Standaard Glutenvrij dieet

Vermijden:

Tarwekorrels

Dat houdt dus ook in dat je alle verpakkingen moet lezen op hun ingredienten. Dus een lekker zakje tortilla chips waar sojasaus in zit kan niet. Sojasaus wordt namelijk gemaakt van tarwe. Er kan ook gistextract inzitten en dat kan van gerst gemaakt zijn. Je moet etiketten lezen en weten wat de dingen betekenen.

Een woord over Transglutaminase

Transglutaminase is een enzym wat in de vleesindustrie wordt gebruikt om slechte kwaliteit vlees zachter te maken en het eventueel in bepaalde vormen te kneden. Transglutaminase valt onder de stoffen die je moet vermijden bij een glutenvrij dieet. Zie de pagina over glutentest. Als je goede kwaliteit vlees koopt zit het er niet in. Vlees kun je eten in een glutenvrij dieet.

Verborgen bronnen van Gluten

Ketchup bevat vaak gluten

Je zou het niet verwachten maar gluten zitten ook vaak (lees het etiket!) in de volgende producten:

Wees strict!

Er is niet zoiets als 90% glutenvrij dieet. Je doet dit 100% of je doet het niet. Je kunt dat vergelijken met zwanger zijn, je bent zwanger of je bent het niet. Je bent niet voor 90% zwanger.

Als je glutenvrij eet, kun je niet in een restaurant een salade bestellen waar croutons inzitten. Sterker nog, als er croutons in hebben gezeten, maar die zijn eruit gevist, dan is de salade besmet. Ik ben me ervan bewust dat dit overdreven kan klinken. Maar die lichte besmetting is genoeg om jou symptomen te geven. En je lichaam kan daar dagen over doen om dat super kleine beetje weer kwijt te raken.

Als je niet strict kunt of wilt zijn, kun je dus niet voor 100% dit dieet volgen. Dan moet je accepteren dat je je klachten houdt en is er geen oplossing.

Als het niet werkt

Dan moet je een stap verder gaan. Er zijn namelijk voedingsmiddelen die kruisreacties in je lichaam veroorzaken. Dat wil zeggen dat als je een gluten sensitiviteit hebt, je ook gevoelig kunt zijn of worden voor stofjes die er op lijken. Ongeveer de helft van de mensen krijgt maar gedeeltelijke verbetering met bovenstaande "stricte" dieet. Die mensen hebben waarschijnlijk van die kruisreacties. Nu is er een lijst met voedingsmiddelen die meestal die kruisreacties veroorzaken. De lijst komt uit het Cyrex testlaboratorium waar ze bloedonderzoek doen naar antilichamen. De lijst van voeding met gluten of kruisreacties is:

Dan is er nog een lijst van voedingsmiddelen die ook gluten allergische reacties kunnen veroorzaken:

Deze kunnen allemaal ellende veroorzaken. Nu is deze lijst zo lang dat het vrijwel onmogelijk lijkt om nog fatsoenlijk te eten. Je kan het simpel houden door alleen maar verse groente, fruit en vlees en vis te eten. Je kunt ook een test doen bij bijvoorbeeld ProHealth. Daar kun je laten testen welke voedingsmiddelen je niet goed op reageert. De lijst met geteste voedingsmiddelen vindt je hier. Het kost even wat maar dan hoef je alleen maar weg te laten waar je positief op bent getest.

Literatuur

Alle wetenschappelijke onderzoeken en onderbouwing kun je vinden in Hoofdstuk 8 van het boek "Why isn't my Brain Working" van Dattis Kharrazian. De enorme literatuurlijst vond ik teveel om op te noemen. Alle case studies uit het boek zijn weggelaten. Ik raad je aan om dit boek te kopen en te lezen.