Kefir granen zijn culturen van verschillende strengen gezonde bacteriën. Ze worden bij elkaar gehouden door een polysacharide matrix die door de bacteriën gemaakt worden. De granen voeden zich met suiker en maken melkzuur, alcohol en koolzuur aan. Het eindproduct is een gefermenteerd koolzuurhoudend drankje. Het alcohol percentage is meestal minder dan 1%, maar dat varieert met de fermentatietijd en temperatuur en de hoeveelheid suiker. We hebben het steeds over kefir granen, maar de foto hieronder laat zien hoe de granen eruit zien. Want je denkt al snel dat het eruit zou zien als tarwekorrels, maar dat is dus niet zo.

Water Kefir granen

Water Kefir bevat een aantal darm vriendelijke bacterie-stammen:

Lactobacillus brevis is degene die verantwoordelijk is voor het vormen van de matrix van de polysachariden die de granen maakt.

Als je je darmen wilt bevolken met de goede bacteriën dan is kefir een vrij makkelijk zelf te maken probiotica. Het bevat bovendien geen melk. Uiteraard wel melkzuur, maar niet de lactose die verantwoordelijk is voor de allergiën. Er wordt suiker toegevoegd omdat de granen de suikers opeten en omzetten. Dus met genoeg fermentatietijd zit er vrijwel geen suiker in je kefir. Dat kun je natuurlijk zelf proeven. Je kunt ook water kefir maken met vijgen, dadels, gojibessen, abrikozen, rietsuiker. kokoswater, appelsap enz. Stevia en kunstmatige zoetmiddelen zullen niet werken omdat die geen glucose (suiker) bevatten.

Recepten Water Kefir

Voor het water kun je kraanwater gebruiken, maar als je het zuiver wilt houden gebruik je gefilterd water met een korreltje keltisch zeezout of himalayazout. Of gewoon mineraalwater. Gedestilleerd water en gefilterd water is niet goed voor de kefirretjes. De kefirretjes hebben mineralen nodig, die halen ze uit de gedroogde vruchten en de (niet witte) suiker. Je kunt gewone witte kristalsuiker gebruiken. Gebruik geen water warmer dan 41 graden, daar kunnen de granen niet tegen.

Basisrecept:

Kefir granen groei recept:

Eerst de suiker en in het water oplossen en dan de andere ingrediënten erbij doen. Alles in een pot doen en een doek erover heen zodat er geen vliegjes bij kunnen, maar het mengsel wel lucht kan krijgen. Laat dan 1 tot 3 dagen laten staan op kamertemperatuur (ideaal is 21 graden). Als het kouder is zal het fermentatieproces langzamer gaan.

Na de 1 tot 3 dagen kun je de toegevoegde vruchten eruit scheppen en het mengsel zeven. Dan vang je de kefirgranen weer op voor een nieuwe ronde. Zeef met een plastic zeef en gebruik een plastic lepeltje. Kefir is zuur en dat lost de zeef op op den duur. En die zou roesten en je zou metaaldeeltjes in je kefir krijgen.

Tweede fermentatie

Nu je de kefir hebt gemaakt kun je daar nog gember aan of andere gedroogde vruchten of bessen of welke creatie je ook maar bedenkt. Laat het mengsel nog 1 of 2 dagen staan nafermenteren in een fles in de koelkast of zo. Je kunt de dop erop doen, maar je moet wel in de gaten houden dat het koolzuur zich niet te veel ophoopt. Als je de dop eraf draait sist het vanwege het ontsnappende koolzuur.

Veel van de toevoegingen in de tweede fermentatie verstoren de groei van de kefirgranen als je ze in de eerste fermentatie zou doen. Maar als de kefirkorrels eruit zijn, gaat het heel goed.

Appelcider

Je kunt ook een fles troebele appelsap kopen en daar een fikse scheut kefir (van na de eerste fermentatie) bij doen. Een dag laten staan en en je hebt een soort appelcider met probiotica. Ik kan het niet laten om die in een keer leeg te drinken. Uiteraard kun je ook kokosmelk kopen en daar een scheut kefir bij doen. Niet alle sappen werken evengoed. Experimenteer maar.